úterý 26. srpna 2008

When I´m gone



naprosto geniální song s naprosto geniálním textem... legenda stále žije...

[Intro]
I remember the first time I came here, it´s been a rough six
years, and I´m just happy to not be that person anymore, and so is
my wife. (Crowd laughs)
Thank you for letting me do this. Thats all I have to share right
now. (Crowd claps)
[Spokesperson Speaking]
Is there anyone else who would like to share with us tonight?
[Eminem Speaking]
Uhh...yeah
My name is Marshall
(Crowd: Hi Marshall)
Yeah,
It's my life,
In my own words I guess.

Have you ever loved someone so much, you´d given arm for *her*?
Not the expression, no, literally given arm for *her*?
When they know they´re your heart
And you know you were their armour
And you will destroy anyone who would try to harm *her*
But what happens when karma, turns right around and bites you?
And everything you stand for, turns on you, despite you?
What happens when you become the main source of *her* pain?
"Daddy look what I made", Dad´s gotta go catch a plane
"Daddy where´s Mommy? I can´t find Mommy where is she?"
I don´t know go play Hailie, baby, your Daddy´s busy
Daddy´s writing this song, this song ain´t gonna write itself
I´ll give you one underdog then you gotta swing by yourself
Then turn right around on that song and tell her you love her
And put hands on her mother, who´s a spitting image of her
That´s Slim Shady, yeah baby, Slim Shady´s crazy
shady made me, but tonight shady´s rock-a-by-baby,

*And* when i´m gone just carry on, don´t mourn,
rejoice every time you hear the sound of my voice,
Just know that I'm lookin' down on you smilin,
And I didn't feel a thing so baby don't feel no pain, just smile back!
*And* when i´m gone just carry on, don´t mourn,
rejoice every time you hear the sound of my voice,
Just know that I'm lookin' down on you smilin,
And I didn't feel a thing so baby don't feel no pain, just smile back!


I keep havin' this dream - I'm pushin' Hailie on the swing she keeps screamin',
She don't want me to sing, "You're makin mommy cry, why, why is mommy crying?",
Baby, Daddy ain't leavin' no more,
"Daddy you´re lying,
You always say that, you always say this is the last time,
but you ain't leavin' no more, Daddy you're mine!",
She's piling boxes in front of the door tryin' to block it,
"Daddy please daddy, don't leave daddy no, stop it!"
Goes in her pocket, pulls out a tiny necklace locket, it's got a picture,
"This'll keep you safe daddy, take it witcha."
I look up, it's just me standin in the mirror, these ´´fuckin´´ walls must be talkin cuz man I can hear em.
They´re sayin you got one more chance to do right, and it's tonight,
Now go out there and show 'em that you love 'em *´fore its too late
And just as I go to walk out of my bedroom door it turns to a stage, they're gone
And the spotlight is on and I'm singin…

And when I'm gone, just carry on don't mourn,
rejoice every time you hear the sound of my voice,
Just know that I'm lookin' down on you smilin,
And I didn't feel a thing so baby don't feel no pain, just smile back!
And when i´m gone just carry on, don´t mourn,
rejoice every time you hear the sound of my voice,
Just know that I'm lookin' down on you smilin,
And I didn't feel a thing so baby don't feel no pain, just smile back!

Sixty thousand people, all jumpin' out their seat,
The curtain closes, they're throwing roses at my feet,
I take a bow, "and thank you all for comin' out,"
They're screamin so loud, I take one last look at the crowd,
I glance down, I don't believe what I'm seein',
"Daddy it's me! Help mommy her wrists are bleedin'!",
But baby we're in Sweden, how did you get to Sweden?!
"I followed you daddy, you told me that you weren´t leavin´,
You lied to me dad, and now you made mommy sad,
And I bought you this coin,
It says "number 1 dad", that's all I wanted,
I just want to give you this coin,
I get the point, fine, me and mommy are goin."
But baby wait-,
"its too late dad, you made your choice. Now go out there and show 'em that you love 'em more than us,
That's what they want,
They want you Marshal, they keep,
screamin your name, it's no wonder you can't go to sleep.
Just take another, pill, yeah I bet you, you will,
You rap about it. Yeah word, k-keep it real",
I hear applause, all this time I couldn't see,
How could it be, that the curtain is closing on me,
I turn around, find a gun on the ground, cock it,
put it to my brain, scream 'Die Shady!' and pop it!
The sky darkens, my life flashes,
The plane that I was supposed to be on crashes and burns to ashes,
That's when I wake up, alarm clock´s ringin´,
There's birds singin', it's spring and
Hailie's outside swingin',
I walk right up to Kim and kiss her, tell her I miss her,
Hailie just smiles and winks at her little sister, almost as if to say-,

When I'm gone, just carry on don't mourn,
rejoice every time you hear the sound of my voice,
Just know that I'm lookin' down on you smilin,
And I didn't feel a thing so baby don't feel no pain, just smile back.
*And when i´m gone just carry on, don´t mourn,
rejoice every time you hear the sound of my voice,
Just know that I'm lookin' down on you smilin,
And I didn't feel a thing so baby don't feel no pain, just smile back!*

(Předmluva)

Jo... To je můj život... Moje vlastní slova, tuším...

(1.sloka)

Miloval jsi někdy někoho tak moc, že by jsi mu podal ruku? Ne stisknul, ne, doslova podal? Když ví, že jsou tvoje duše. A víš, že jsi jejich brnění.A zničíš každého, kdo se jim pokusí ublížit. Ale co se stane když se karma otočí a kousne tě? A všechno co jsi zastával, se otočí a opovrhuje tebou? Co se stalo, když jsi se stal hlavní zdroj bolesti? "Tati podívej co jsem udělala", taťka musí jít stihnout letadlo. "Tati kde je máma? Kde je máma,nemůžu jí najít,kde je"? Nevím běž si hrát Hailie, dítě, tvůj táta má práci. Táta píše písničku, ona se sama nenapíše. Dám ti jednoho smolaře, dále se musíš houpat sama. Než se otočíš zpět a řekneš, že ji miluješ. A položíš ruce na její matku, která jí je hodně podobná.To je Slim Shady, jo, Slim Shady je blázen. Shady mě stvořil, ale dnes večer Shady zpívá-za-dítě.......

(Refrén): Když odejdu, ještě dováděj, netruchli. Raduj se vždy, když uslyšíš zvuk mého hlasu. Jenom vím, že když se dívám dolů na tvůj úsměv a necítil žádnou bolest a jenom se směj...

(2.sloka)

Držím si tenhle sen, nutím Hailie na houpačku ona zadržuje křik, nechce mě naštvat(zlobit)."Nutíš mámu plakat, proč? Proč máma pláče"? Dítě táta už neodejde, "Tati lžeš." Tohle vždy říkáš, vždy říkáš tohle je naposled". "Ale už neodcházej,tati jsi můj"! Skládá krabice na přední straně dveří ve snaze je zablokovat."Tati prosím, tati neodcházej, tati zastav"!!! Sahá do kapsy, vytahuje malý zavřený náhrdelník. V něm obrázek, "Tohle tě bude udržovat v pořádku, nos ho s sebou". Vhlédl jsem, v zrcadle jsem stál jen já. Ty zkurvený zdi snad umějí mluvit,protože já je vole slyším! Říkají "Máš ještě jednu šanci udělat to správné" - a to je dnes večer. Teď od tama jdi pryč a ukaž,že je miluješ dřív než bude příliš pozdě. A právě jak vycházím z mé ložnice mění se v jeviště, jsou pryč, reflektory jsou zapnuty a já zpívám.

(Refrén)

(3.sloka)

Šedesát tisíc lidí, všichni vyskakují ze svých sedadel.Opona se zavírá, hází růže k mým nohám ukloním se a děkuju, že všichni přišli. Křičí tak hlasitě, naposledy se dívám do davu.

Letmo jsem shlédl dolů,nevěřil jsem co vidím! "Tati to jsem já, pomoz mámě, její zápěstí krvácejí". Ale dítě jsme ve Švédsku jak ses dostala do Švédska? "Sledovala jsem tě tati, řekls mi, že nás neopustíš". "Lhals mi tati,a teď jsi mámu učinil smutnou koupila jsem ti tuhle minci,je na ní "Táta číslo jedna". "To je vše co jsem chtěla, chtěla jsem ti jen dát tu minci". Už chápu pointu - fajn, já a máma jsme pryč. Ale dítě počkej "Už je pozdě tati,rozhodl ses. Nyní jdi tam nahoru a ukaž jim, že je miluješ víc než nás. To je vše co chtějí, chtějí tebe Marshalle, pokračujou... křičí tvé jméno. Není žádný zázrak,že nemůžeš spát, prostě si vem jiný prášek. Jo, vsadím se, že si vezmeš, rapuješ o tom jo, slib, věř tomu. Slyším potlesk,takový vždy nebyl. jak by mohl, když mě opona zavírá. otočil jsem se a našel na zemi pistoli,zvedl ji. Přiložil k mozku a zakřičel"Zemři Shady" a vystřelil. Obloha ztmavla, viděl jsem útržky života, letadlo, které je určeno ke spadnutí a spálení na popel. To je než se probudím,alarm budíku zvoní, ptáci zpívají. Je léto a Hailie se venku houpe, šel jsem za Kim a políbil ji. Řekl jí, že mi chybí, Hailie se jen směje a mrkla na svou sestru. Skoro když říká....

(Refrén)

(Opona se zavírá a jsou slyšet kroky)

Žádné komentáře: